Єдиний достовірний портрет Івана Грозного відкритий за допомогою мультиспектральної зйомки

Портрет Івана Грозного, виконаний, ймовірно, у техніці гравюри на міді, був відтиснутий 1564 року на верхній кришці підносного примірника “Апостола” разом з двоголовим візантійським орлом – щойно запровадженим новим гербом російських царів. Як відомо, саме цією книгою Іван Федоров започаткував у Росії книгодрукарську справу. Підносний (тобто, призначений для піднесення особисто монарху) примірник тепер зберігається у Державному Історичному музеї / Государственном Историческом музее в Москві, РФ.

З часом шкіряна поверхня розгладилася, відтиснутий рельєф практично зник і у 19-му столітті його контур змогли скопіювати тільки у найзагальніших рисах. Зображення вважається згаслим і вже не розрізняється неозброєним оком. Щоб відновити унікальний портрет музейники вдалися до співпраці з фахівцями Інституту космічних досліджень / Института космических исследований РАН.

Верхня кришка підносного примірника “Апостола” 1564 року з фондів Державного історичного музею / Государственного Исторического музея у Москві, РФ. Добре видно силует двоголового орла, в центрі якого розташувався відтиснутий портрет царя Івана Грозного. Фото надане ГИМ.

Застосовувався метод мультиспектральної зйомки, тобто отримання масиву цифрових зображень у різних діапазонах довжини хвиль – від ультрафіолетового до інфрачервоного (з “кроком” в 40 нанометрів), і під різними кутами освітлення. Отриманий набір кадрів був оброблений за допомогою спеціальних алгоритмів, розроблених в ИКИ РАН і інших організаціях. У випадку з відновленням зображення Івана Грозного йшлося про дослідження мікротопографії шкіряної поверхні : найдрібніших нерівностей, тріщин і поглиблень. Найефективнішим для цього виявився інфрачервоний діапазон.

Портрет Івана Грозного на верхній кришці підносного примірника “Апостола” 1564 року з фондів Державного історичного музею / Государственного Исторического музея у Москві, РФ. Зображення візуалізоване завдяки фотозйомці у вузькосмуговому діапазоні спектра (довжина хвилі 730 нм) з подальшою обробкою. А. В. Андрєєв (ИКИ РАН), М. Н. Жижин (ИКИ РАН), Є. В. Уханова (ГИМ). ©2017.

В результаті на знімках поступово проступили риси обличчя царя. Вірогідно, це єдиний відомий достовірний прижиттєвий портрет цього історичного персонажа. “Однак хто автор цього портрета, ще належить встановити. Можливо, їм міг бути єдиний відомий нам російський художник, який опанував в середині 16-го століття західну техніку гравюри на міді – Феодосій ізограф, син знаменитого живописця Діонісія”, – каже Єлєна Уханова, старший науковий співробітник ГИМ.

Институт космических исследований РАН