“Codex rotundus”, 1480


У фондах Соборної бібліотеки (Dombibliothek) міста Хільдесхайм – однієї з найдавніших німецьких книгозбірень, заснованої 815 року – під шифром Hs728 зберігається видатна пам’ятка європейського книжкового мистецтва, ідеально круглий молитовник-часослов “Codex rotundus”. На жаль, історія цього шедевру відома погано і складається переважно з припущень.

Припускають, що його замовив бургундський придворний Адольф Клеве і Марк (1425-1492), племінник герцога Філіпа Доброго і двоюрідний брат Карла Сміливого. На користь цього діяча епохи протистояння бургундського та французького престолів свідчать напівзнищені залишки родового герба і деякі версії прочитання монограм на бронзових застібках.

Також вважають, що створили “Codex rotundus” близько 1480 року майстри бельгійського міста Брюгге, але базується ця гіпотеза переважно на мистецтвознавчих аналогіях. У 17-му столітті книгу переплітали заново – можливо, щоб прибрати якісь елементи оформлення, які нагадували про колишніх конкурентів французької монархії. Власне, історичні факти на цьому майже вичерпуються, однак найцікавіше лише починається. Адже шанують “Codex rotundus” не за його історію, а за досконалість.

Книжковий блок діаметром лише у 9 см складається з 266 сторінок, заповнених текстами французькою і латинською мовами. Мініатюрний 3-сантиметровий корінець не зміг би постійно утримувати весь сторінковий об’єм, тому у складеному вигляді молитовник фіксують три бронзові застібки з вилитими монограмами. Палітурка виготовлена з фарбованої у червоне телячої шкіри з золотим тисненням. Вся конструкція прорахована з математичною точністю, здається, тут немає нічого зайвого, кожен елемент на своєму, єдино можливому місці.

Дехто стверджує, що ідеальна форма “Codex rotundus” продиктована тонким релігійним задумом: буцімто, так майстер фізично ілюстрував мудрість божественного задуму під час створення світу, такого ж досконалого, як геометрично досконалі коло і круг. Тепер уже нікого спитати, що було насправді вирішальним мотивом – богословські тонкощі чи бажання продемонструвати суто земну майстерність. До того ж, мініатюрний компактний молитовник зручніший під час подорожей.

Високому рівню палітурної роботи цілком відповідає хист художника-мініатюриста, який виконав три повносторінкових зображення і 30 художніх ініціалів. Ілюстрації зображають сцени з Біблії, епізоди з життя Христа і фігури окремих святих. До історії мистецтва анонімний автор увійшов як “художник “Codex rotundus””.

Популярність цієї маленької книжечки у наш час дивовижним чином перевершує популярність набагато змістовніших історичних фоліантів з насиченим подіями минулим. Її факсимільні копії періодично замовляють як громадські книгозбірні, так і приватні шанувальники. Кілька років тому для своєї колекції замовив дублікат відділ рідкісних книг і рукописів бібліотеки Університету штату Огайо (США). 2011 року видавництво ADEVA з міста Грац (Австрія) випустило для колекціонерів обмежений факсимільний наклад.

Вже нинішнього, 2016-го, року до фан-клубу “Codex rotundus” приєдналася і Україна: львівський майстер Валентин Колонтай створив свою версію реконструкції пам’ятки.